Presenters 2020


Liliana DOZZA

Professor of Education at the Faculty of Education and President of the Master in Primary Education, member of PhD Collegium. She has been Vice-Dean and Dean, Deputy Rector for Education and the Bologna Process, Coordinator of the PhD “General and Social Pedagogy and Education”.
She is co-Director of the Journal “Pedagogia più Didattica”, Trento Erikson, Fascia A and of the peer reviewed Editorial Series: “Educazione per tutta la vita” (Milano: FrancoAngeli); Education, Earth, Nature (Bergamo: Zeroseiup). Member of several Scientific Committees and Senior Reviewer of peer-reviewed series and International Conferences (END 2017, EERA 2018, Education, Earth, Nature, 2016, 2017; IAFOR 2017-2018). Scientific interests: General and social Pedagogy; Lifelong learning; Sustainable Development.


Dario IANES

Dario IANES è professore ordinario


Johann van der SANDT

Johann van der Sandt completed his studies at the University of Pretoria, and his  choral conducting at the Institute of Choral Conducting in Gorinchem, Netherlands. He is a sought after juror, composer and choral clinician. He is a professional choral conductor and has led numerous choirs throughout his career. Before his appointment as  professor of music education at the University of Bolzano in Italy he was  professor of choral conducting at the University of Pretoria, South Africa and choir director and musical rector at the Drakensberg Boys Choir School, South Africa. Apart from his teaching and research interests at the University of Bolzano, he also leads the male choir Brummnet and the Provincial Youth Choir of South Tyrol. 


Luigi GRASSELLI

Professore Ordinario di Geometria presso il Dipartimento di Scienze e Metodi dell’Ingegneria dell’Università di Modena e Reggio Emilia, è stato Prorettore dell’Ateneo per la sede di Reggio Emilia dal 7.4.2000 al 31.10.2005 e dal 1.11.2008 al 31.10.2013.

Socio effettivo dell’Accademia Nazionale di Scienze Lettere e Arti, con sede in Modena.

Autore di oltre 50 pubblicazioni scientifiche riguardanti argomenti di Topologia Algebrica e Geometrica, Teoria dei nodi, Teoria dei Grafi e di 3 libri di testo universitari (uno dei quali in 3 volumi) a carattere didattico, riguardanti argomenti geometrico-algebrici.

Particolarmente interessato allo studio dei rapporti tra Arti figurative e Geometria, ha organizzato e curato su questi temi varie mostre, pubblicando saggi riguardanti in particolare le tecniche prospettiche, le opere matematiche di Piero della Francesca, l’emergere di simmetrie geometriche in ambito estetico e nel mondo naturale.


Marta CIRESA

Diplomata in Pittura all’Accademia di Belle Arti di Verona, presso la stessa è docente del corso di Pratiche creative per l’infanzia nel biennio di Atelier Direction, progettazione e conduzione di laboratori rivolti alle scuole e attività estive per bambini.

Progetta e conduce  laboratori artistici e creativi per scuole e altre realtà, formazione insegnanti, corsi di disegno e pittura, workshop sulla produzione della carta fatta a mano e altri manufatti in carta.”


Christina PACELLA

Nata ad Hamilton, Canada nel 1971 si trasferisce in Italia a 19 anni per frequentare l’università. Insegna inglese da lettrice nelle scuole pubbliche e private. Inizia da adolescente ad occuparsi di educazione ambientale sia in Canada che in Italia. Nel corso di numerose attività in ambito sociale conosce Salvatore Borsellino e diventa attiva con l’Associazione Il Movimento delle Agende Rosse. Scrive e traduce articoli per il sito www.19luglio1992.com. Collabora con il giornale online The Huffington Post edizione USA e, successivamente con la pubblicazione online Thrive Global. Nel 2013 pubblica il suo primo libro per ragazzi, intitolato “Il Sogno di Paolo”, e poi, “ La Bambina che Salvò il Mondo”. E’ spesso ospite nelle scuole e partecipa a conferenze in qualità di relatrice sui temi di mafia, bullismo e cyberbullismo.

Born in Hamilton, Canada in 1971, she moves to Italy at 19 years of age to attend university. She teaches English in both public and private schools. As a teenager she begins volunteering with environmental organizations both in Canada and in Italy. She continues to work as an educator to this day. During a conference she meets Salvatore Borsellino and becomes active in the association  “The Red Diary Movement” writing and translating articles for the website www.19luglio1992.com.  She becomes a contributor with Huffington Post USA and currently publishes in the online journal Thrive Global. In 2013 she writes her first children’s novel entitled “Il Sogno di Paolo”, then, “ La Bambina che Salvò il Mondo”. She is often a guest speaker in schools and public conferences where she tries to raise awareness about social issues such as mafia, bullying and cyberbullying.


Rita COSTATO COSTANTINI

‘Conservator of cultural heritage’, technical co-director of “costantinistudio.com” from 1988. Graduated in painting at the Academy of Fine Arts of Bologna in 1985 and specializes in “watercolor painting” in London, is a qualified teacher of “Pictorial and scenographical décor art” (1998). In addition to activities related to the conservation of cultural heritage in Emilia Romagna, Veneto and Puglia (including teaching, publications and an exceptional experience on contemporary works), carries on artistic activity alternating paintings and painted books exhibited in numerous exposition in Italy and abroad.
In parallel to the work of Conservator, she has devoted itself to the art education for young people through workshops and projects in schools and museums and in numerous public and private events (primary and secondary schools, Art Institute, Art Galleries, Jewish Museum, Art Book Festival, Art and Science Festival, Arte Fiera, Bologna City Council).
Since 2001 she works in the Program Mus-e (Musique Europe-art at school) with the Association Mus-e Bologna of which is Coordinator since 2007.
From 2013 she is the National Coordinator of Mus-e Italia Onlus and also follows the European projects of the national network Mus-e related with the Yehudi Menuhin Foundation in Brussels.



Saba FERRARI

Saba Ferrari si è diplomata in pittura all’Accademia di Belle Arti di Verona e porta avanti la sua ricerca artistica in parallelo alla progettazione e conduzione di laboratori di arti visive, scenografia e scrittura creativa, rivolti a bambini, ragazzi ed adulti.

Progetta e conduce percorsi interdisciplinari nelle scuole con l’Associazione Mus-e Verona Onlus, laboratori di didattica attiva per lo sviluppo delle competenze europee con il progetto Disegnare il Futuro di Fondazione San Zeno, Atelier con l’Accademia di Belle Arti di Verona, e tanti altri corsi incentrati sull’arte e sulla creatività svolti in collaborazione con realtà differenti.


Roberta SECCHI

Roberta Secchi è nata e vissuta in Sardegna fino all’età di 16 anni. Dopo aver conseguito il Baccellierato Internazionale all’United World College of the Adriatic e il Diploma in Scenografia all’Accademia di Belle Arti di Brera, ha co-fondato l’Associazione Culturale PRT I Servi di Scena/Teatro la Madrugada, dove è stata apprendista attrice, poi attrice, aiuto regista e insegnante.  Nell’attività pedagogica e sociale integra competenze di teatro, arti visive e scrittura creativa. Crea progetti in partenariato con enti pubblici e privati per seminare le arti nella dimensione sociale, per far incontrare persone che abitano mondi diversi e promuovere la crescita degli individui e dei gruppi.

Roberta Secchi was born in Sardinia where she lived until the age of 16. She accomplished the International Baccalaureate at the United World College of the Adriatic and the Diploma in Stage Design at the Academy of Fine Arts of Brera. Then she co-founded Associazione Culturale PRT I Servi di Scena/Teatro La Madrugada where she trained as actress and later worked as actress, co-director and teacher. In her educational activity she combines skills in theatre, visual arts and creative writing. She creates projects in partnership with public and private institutions to bring the seeds of art in the social field, in order to promote  interaction of people with different backgrounds, thus fostering personal and social growth.


Andor TIMAR

Well established lecturer and trainer, helping artists, teachers and other people management professionals to excel. Catalyst for developing outstanding educational skills and supports the development management of an entire team of artists/teachers or schools. A real challenger – with empathy to share – who encourages his course members to reach out for results beyond expectations. When coaching individuals, his executive coaching diploma provides the solid foundation for setting the right tone and style even with the most challenging people.


Maria Teresa TRISCIUZZI

Maria Teresa Trisciuzzi, PhD, lecturer in Children’s Literature at the Faculty of Education at the Free University of Bozen (Brixen) and at the University of Urbino. She is Director of the Education Series at the ETS publishing house in Pisa, is member of different Scientific Committees of National and International Series,  and is a member of several Scientific Academy: SIPED – Società Italiana di Pedagogia; SIPSE – Società Italiana per lo Studio del Patrimonio Storico-Educativo; CIRSE – Centro italiano per la Ricerca Storico-Educativa; IVITRA – ISIC-IVITRA “División de Ciencias de la Educación – Instituto Superior de Investigación Cooperativa” and she is member of the Colectivo Docente Internacional INNOVAGOGÍA, at the Universidad Pablo de Olavide, España. Some of her most recent publications include: Ritratti di famiglia. Immagini e rappresentazioni nella storia della letteratura per l’infanzia, ETS, Pisa, 2018; Hayao Miyazaki. Sguardi oltre la nebbia, Carocci, Roma, 2013, awarded the National Prize for Children’s Literature and Children’s Literature “Franco Trequadrini”; “Betwixt-and-Between” The pedagogical function of the relation between Children and Nature in Children’s literature, in “ISCHE 40” Education and Nature; Giardini segreti. Educazione e natura nella letteratura per l’infanzia, in (a cura di), Dozza L., Maestra Natura. Per una pedagogia esperienziale e co-partecipata, Zeroseiup, Bergamo, 2018; Bulle e pupe. Il bullismo femminile nella letteratura per l’infanzia e per ragazzi, in (a cura di), Burgio G., Comprendere il bullismo femminile. Genere, dinamiche relazionali, rappresentazioni, FrancoAngeli, Milano, 2018; Leggere le figure: Letteratura per l’infanzia, Wordlessbooks, Visual Storytelling, in (a cura di), Cantatore L., Primo: Leggere: Per un’educazione alla lettura, Edizioni Conoscenza, Roma, 2017; Il futuro è per tutti. Il romanzo di formazione nelle opere di Marie-Aude Murail, RIVISTA DI STORIA DELL’EDUCAZIONE, 2016.


Claudia CALI`

Dr. Claudia Calì is a musician, piano teacher and researcher. A native of Italy, Dr. Calì holds a Diploma in Piano Performance, and two Masters from the University of Perugia and the Catholic University of Milan. She earned a Doctorate in Music and Music Education from Teachers College Columbia University, where she currently works as the project manager of professional development program for teaching artists, the Teaching Artists Community Certificate Program (TAC@TC). She also serves as Adjunct Professor of Music Education at Queens College, Long Island University, and she has been a faculty member at the Juilliard School, the University of New Haven and Teachers College. Along with an intense performing activity, she devotes time and energies to researching young children, and their spontaneous musicality. Her research also brings attention to families and to the influences that music has on parent-child relationships. Such interest is rooted in her long experience, teaching piano to young children and their parents both in Italy and in the United States. Recently, she created and currently teach an original music curriculum, “Musicali si Nasce,” for young children of Italian families in New York. “Musicali si Nasce” is inspired by her observations of young children’s spontaneous music-making and aims to cultivate in young children and their families a love for Italian through music.


Barbara BOCCHI

Barbara Bocchi è ricercatrice nel progetto “Un approccio didattico per sviluppare le capacità musicali dei bambini in Alto Adige, con particolare riferimento al canto” (Coordinatore prof. Johann van der Sandt) e docente a contratto presso la Libera Università di Bolzano. Ha conseguito il Dottorato di ricerca in Pedagogia generale, sociale e didattica; laureata in Scienze della Formazione, specializzata come insegnante di sostegno e formatrice di insegnanti. I suoi interessi di ricerca sono: il clima scolastico, l’Outdoor Education e l’inclusione. Ha pubblicato recentemente: La natura mette radici a scuola, Zeroseiup, Bergamo, 2018; “L’orto a scuola: processi e pratiche dell’Outdoor Education”, in Pedagogia della natura. Epistemologia, pratica, ricerca, ZeroSeiUp, Bergamo, 2018; “Il posto giusto per la persona. Esperienze di inserimento lavorativo mirato”, in L. Cerrocchi, Dozza L. (2018), Contesti educativi per il sociale, FrancoAngeli: Milano.


Michele CAGOL

Researcher with a fixed-term contract (RTD) in General and Social Pedagogy (M-PED/01) at the Free University of Bozen-Bolzano, Faculty of Education. He earned a BA+MA in Philosophy (Bologna University), a 2nd level Master degree in Cognitive Sciences (Siena University), and a PhD in Education (Free University of Bozen-Bolzano). His main research themes are emotional pedagogy, visual/musical storytelling, pedagogy of communication, media education. He also studied Clarinet and Experimental Composition at Bolzano Conservatory, held the Electronic Music Production Certificate at SAE Institute Milano, earned a MA in Music and New Technologies at Bolzano Conservatory, and he is obtaining a MA in Composition at Trento Conservatory. His recent instrumental compositions have been performed by MotoContrario ensemble in Trento, Riva del Garda, and Udine. He is part of the experimental electronic music duo kvsu (with Hannes Pasqualini). With kvsu and kvsu~akirasrebirth (Roland Lioni), he has done concerts and performances in Bolzano, Bologna, Milano, Innsbruck, Munich, Dresden, and he participated as composer and performer at the Festival of contemporary culture Transart 2014 and 2015.


Antonella COPPI

Antonella Coppi è ricercatrice (RTD) presso la Facoltà di Scienze della Formazione della Libera Università di Bolzano. Dottore di ricerca in Pedagogia Generale, Pedagogia Sociale e Didattica Generale, si occupa in maniera specifica dei rapporti e delle possibili intersezioni di natura pedagogica ed educativa tra le arti sin dalle prime età della vita e per tutta la vita. I contributi didattici e scientifici forniti in questi anni rientrano nella pedagogia generale con particolare attenzione alla formazione di figure professionali a valenza pedagogica e dei linguaggi artistico-musicali per lo sviluppo individuale e di comunità. È autrice di numerosi contributi scientifici su questi temi, tra i quali si ricorda la monografia Community Music. Nuovi orientamenti pedagogici per i tipi di FrancoAngeli (2017), prima in Italia ad affrontare queste problematiche.